Volgende week is het World kindness day (13 november)…Nu de dagen korter worden kampen veel ouderen met eenzaamheid, wellicht een mooi moment om deze mensen wat van Kindness te voorzien in de vorm van een kaartje, samen een kopje koffie te drinken of gewoon even gezellig met elkaar praten.
Bij vriendelijkheid snijdt het mes aan twee kanten; je maakt de ander gelukkig en jouw vriendelijk gedrag stimuleert bij jou de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon.

Maar vergeet ook jezelf niet! Wees ook eens wat liever voor jezelf (deze dag)! Neem een lekker bad, massage of je raadt het al…boek eens een retreat ūüėČ Een retreat heeft alles om jezelf helemaal in de watten te leggen en jezelf te voorzien van een portie zelfliefde of ook wel zelfcompassie genoemd.¬†Dat betekent niets anders dan compassie voor jezelf. Klinkt misschien simpel, maar dit is soms moeilijker dan gedacht.
Zelfcompassie kan je leven een stuk aangenamer maken, het is van groot belang voor minder stress en meer geluk. Zelfcompassie kan bij stress helpen omdat het je in staat stelt om kalmer te reageren op bepaalde stressvolle situaties. We ervaren stress wanneer we een bepaalde bedreiging aan voelen komen.
Wees dus vooral niet te hard voor jezelf. Een beetje zelfcompassie op zijn tijd zal er uiteindelijk voor zorgen dat je beter in je vel gaat zitten en de dingen die je moet doen juist beter kan doen. Het heeft dus vaak geen zin om heel streng en hard voor jezelf te zijn. Wie compassie vol leeft kan meer meebewegen in het leven zelf.

We leggen je graag nog wat meer uit over compassie; het woord compassie is afgeleid van Com en Pati. Com betekent gezamenlijk en Pati staat voor lijden. De oorspronkelijke betekenis heeft dus voornamelijk te maken met de moeilijkere gevoelens. Maar compassie staat dus ook voor verbondenheid en gezamenlijkheid. Compassie is een prachtige kracht en kwaliteit. Je kunt namelijk geraakt worden wat iemand meemaakt. Doordat je geraakt bent, maak je verbinding met diegene. Je maakt verbinding vanuit het hart. Zeker bij pijn. Pijn herkennen bij de ander kan voor een diepe verbinding zorgen. Je voelt mee, wilt helpen, steunen en warmte geven, wat voor gevoel die ander ook heeft. Daarnaast voel je de ander aan en je kunt begrijpen hoe die persoon zich voelt. Je bent betrokken bij de ander en zijn of haar gevoelens. Ook gaat het erom dat je de persoon niet veroordeelt, voor wat diegene doet. Dus misschien heeft die persoon wel een fout gemaakt, of niet zo handig gehandeld. Dit zijn nou eenmaal de keuzes die die persoon gemaakt heeft. Als je vanuit compassie handelt en voelt, accepteer je die persoon zoals hij is, zonder veroordeling.

Er zijn een heel aantal oefeningen die je kunt doen om (zelf)compassie te vergroten. Het begint allemaal bij vriendelijk (naar jezelf). Zet negatieve gedachten meer om in positieve, laat je niet meevoeren door zelfkritiek. Probeer te handelen als advies aan een vriend of familielid  zou geven…is dat dan op een onvriendelijke manier?! Hoe vaker je dit oefent hoe meer je je negatieve gedachten omzet in positieve en daardoor ook je zelfvertrouwen kan groeien.

Tijdens een meditatie is het ook erg fijn om 1 of 2 handen op je hart te plaatsen en liefdevolle energie in te ademen richting je hart. Voel de warmte van je handen en geef het aan je hart, zodat het ‚Äėverwarmt‚Äô. Gebruik je uitademhaling om negatieve gedachtes los te laten. Breng gedurende deze oefening een lichte glimlach op je gezicht en voel liefde meer stromen.

Happy World kindness day!!